2 January 2017

1:a löparpasset efter operationen

Äntligen! I eftermiddags var det så dags att hoppa i löparkläderna för en första kort och försiktig runda. På med skorna och ut i det vackra vädret för att se vad som finns kvar av min tidigare mödosamt upparbetade kondis. Solen skiner från en klarblå himmel och det är nån enstaka minusgrad. Perfekta förutsättningar, tyvärr var de yttre förhållandena inte nån större nytta. Sprang lite drygt 5 km och blev äckligt trött alldeles för fort.

Jag visste det sen tidigare men nu vet jag det påfallande smärtsamt. Kondition är en färskvara. Underhålls den inte surnar den och försvinner in i glömskans mörker. 5-6 veckor utan träning har satt sina otrivsamma spår. Det kommer att bli en lång och mödosam väg tillbaka till var jag var innan operationen. Tuff men inspirerande utmaning.

På tal om förlorad kondition känner jag fortfarande lite obehag efter min prostata som försvann. Får lite känning i operationsområdet när jag anstränger mig. Men det blir bättre och bättre för varje dag som går och snart är jag tillbaka i skick som innan operationen.

Nu är det äntligen 2017. Det är i år vi kommer att ställas inför vår hittills största utmaning. Den 24 november går startskottet för Antarctic Ice Marathon. Vår förhoppning om att kunna samla in pengar till vår kampanj LÅT FLER FÅ FYLLA FEM fick en bra skjuts framåt i går när julkonserten i Martin Luthers kyrka samlade in ett relativt stort antal tusenlappar via kollekter inför två fullsatta konserter. Vi och de utsatta barnen samt mentormammorna nere i Kapstadens kåkstäder tackar för det generösa bidraget. Ett jättetack även till Cecilia Sandgren, Angelus kören, musiker och den skönsjungande Nina Widegren.

Vill man vara med och stödja vår kamp för att ge de utsatta barnen nere i Kapstadens kåkstäder förutsättningar för ett längre och framförallt bättre liv går det alldeles utmärkt att ge ett bidrag via SMS, Swish, bank- eller postgiro. Pengarna går via Svenska Kyrkans Internationella arbete till Mentor mamma projektet nere i Sydafrika. Många små droppar kan ge upphov till en stor brusande flod med löfte om förändring och förbättring för de mest utsatta barnen.

No comments:

Post a Comment