21 October 2017

Tiden går nu lite för fort


Om mindre än en månad är vi nere i Punta Arenas, södra Chile. Tiden börjar bli knapp. Har fortfarande ont i vänster lår. Var ute och ”sprang” på Prins Bertils stig i lite drygt 4 km innan det högg till i baksida vänster lår. Blev straffad för min otålighet, skulle så klart väntat ytterligare nån vecka innan jag började belasta med löpning. Nu får jag tyvärr göra ett längre uppehåll än planerat. Tajmingen känns inte bra. I värsta fall får jag ta mig runt de 42 km gående. För i mål ska jag-vi.

I förra veckan gjorde Bitte och jag en test som ”vinterbadare” som inte föll alldeles väl ut. Det var enligt min uppfattning fruktansvärt kallt. Bitte fick dessutom en otrevlig släng av köldallergi med nässelutslag över stora delar av kroppen. Känns på ett sätt skönt att kunna lägga ner projektet med gott samvete.

Vad gäller kläder och skor har vi nu nått hela vägen fram tack vare fantastiskt god hjälp och support från vår klädsponsor - Naturkompaniet i Halmstad. Nu är vi beredda att utmana kyla och vind nere på den kallaste och blåsigaste kontinenten.

För att testa vår utrustning har vi blivit lovade att få tillbringa en tid i frysrum med temperatur påminnande om Sydpolens där det i dag är 36 minusgrader. För att kolla skornas bärighet på snö ska vi åka upp till inomhusskidanläggningen uppe i Göteborg.

Nu på söndag 22 oktober ska vi upp till Göteborg, Härlanda församling och hålla föreläsning om vårt äventyr och framför allt kampanj – LÅT FLER FÅ FYLLA FEM. Föreläsningen är i kyrkan kl 18.30.
 
På bilden längst ner har vi i princip klädsel som vi hoppas och tror ska hålla oss rimligt varma under våra lite drygt 42 km under Antarctica Ice Marathon.
 
Avslutar med en vädjan om stöd i vår kampanj i form av en gåva till de otroligt utsatta barnen nere i Kapstadens kåkstäder som lever under helt förfärliga förhållande, Tillsammans kan vi göra skillnad för i alla fall några stycken. Insamlade medel förmedlas via Svenska Kyrkans Internationella arbete ner till Philani som bildats och drivs av den Svenska läkaren Ingrid Le Roux.

 






No comments:

Post a Comment