27 December 2017

Förfrusna fingrar och händer

Väl inne i tältet möts vi av fuktig värme och gratulationer. Kvällsmaten är serverad och det är bara att ta för sig. God mat men nån egentlig hunger eller aptit vill inte infinna sig. Efter några tuggor börjar jag frysa och skaka, börjar tappa färg på fingrar och händer vilka blir helt vita efter en stund. Känner att jag måste tillbaka till vårt kalla tält. Att duscha är inte ett rimligt alternativ. Längtar efter den ”varma” sovsäcken. Dessutom sägs det att varmvattnet är slut.

Lång vandring till vårt tält, börjar skaka och tar mig fram som en hoppande känguru. Andreas stannar kvar och njuter segerns sötma. Mina känsellösa och stumma händer har stora problem att öppna tältets dubbla dragkedjor. Till slut är jag inne i tältet och nu börjar nästa utmaning, få av mig mina blöta kläder. Efter till synes oändligt slit i blöta kläder kommer jag ner i sovsäcken. Nu har jag ingen som helst känsel i mina händer.

När Andreas kommer tillbaka ber jag att han ska plocka fram några värmekuddar att ha i händerna för att få tillbaka lite färg och värme. Det tar ett par timmar innan känseln sakta återvänder och med den en mer naturlig färg. Andreas är en tuffing utan tvekan tar han sig bort till duschen för en kall avrivning.

Inte många minuter av sömn natten till måndag. Upplever loppet om och om igen, känner en oerhört stor glädje och tacksamhet över att vi klarat av vad vi föresatt oss. Känner även en tomhetskänsla, Antarctic Ice Marathon har varit med mig i tankarna i nästan 2,5 år och nu är det plötsligt bakom ryggen. Känner redan en saknad och längtan efter att få definiera nya mål och äventyr.

Känner en stor tacksamhet gentemot alla som ställt upp och hjälpt till på olika sätt med vår kampanj LÅT FLER FÅ FYLLA FEM. Ett stort och innerligt tack framför allt till Svenska Kyrkans Internationella arbete utan vars hjälp vi inte skulle kunna driva kampanjen. Ett extra stort tack till Sanna Bulow som är vår kontakt uppe i Uppsala.

Inte minst stort tack till alla som ställt upp med gåvor till kampanjen. Jag hoppas att vi på något sätt kan fortsätta vår kampanj i förhoppning om att i vart fall några barn och kvinnor ska kunna gå en bättre framtid till mötes.

Man kan stödja vår kampanj LÅT FLER FÅ FYLLA FEM vilket man lättast gör genom att

  • SMS:a MARATON100 eller 200 till 72905 för att skänka 100 respektive 200 kr
  • Swisha till 9001223 skriv MARATON i meddelandefältet
  • Plusgiro 90 01 22-3 skriv MARATON i meddelandefältet
  • Bankgiro 900-1223 skriv MARATON i meddelandefältet
Insamlade medel förmedlas via Svenska Kyrkans Internationella arbete ner till Philanis verksamhet för att hjälpa utsatta barn och unga mödrar till ett bättre och längre liv. 










No comments:

Post a Comment