27 August 2018

Mot världens tak


Nu är det endast två dagar kvar innan det är dags att borda planet kl 09.55 med slutdestination Leh i Ladakh där jag landar kl 06.45 den 31 augusti. Lite orolig hur min gamla kropp kommer att reagera i den syrefattiga miljön på ca 4000 meters höjd. Kommer med största säkerhet att drabbas av intensiv huvudvärk, illamående och sömnsvårigheter. Som tur är har jag tio dagar på mig att acklimatisera mig till den höga höjden genom att producera tillräckligt med röda blodkroppar för att ge muskler och hjärna den mängd syre som krävs för nåt så när välbefinnande.

Träningen har flutit på riktigt bra sista veckorna med veckodoser på mellan 55 och 72 kilometer. Känner mig i relativt bra form för att springa ett marathon, Frågan är om det räcker för det grymt kuperade Ladakh marathon. Hyser fruktan för de sista 7 km som enigt banprofilen är konstant brant uppförsbacke. 6,5 timma känns lite snålt tilltaget. Gäller att hålla ett bra tempo första halvan för att ha lite krut och framför allt tid kvar inför ”mördarbacken” på slutet.

Tillsammans med Svenska kyrkans internationella arbete har jag startat upp en insamling under rubriken TO FIGHT CHILD MORTALITY med förhoppning att kunna samla in runt 20000 Svenska kronor.
 
Alla som känner att ni vill vara med och göra skillnad är välkomna att lämna ett bidrag till vår insamling. Jag kan garantera att samtliga insamlade pengar kommer till glädje för de mest utsatta och behövande.
 
 


 

No comments:

Post a Comment