8 April 2019

Svalbard


Äntligen framme, inte vid mina drömmars mål men nu är jag uppe på Svalbard och det känns riktigt bra. Här är det verklig vinter med massor av snö, vind och is. Longyearbyen är en märklig företeelse, här bor endast lite drygt 2000 bofasta invånare och det är en av världens nordligaste bebodda platser. Likartad arkitektur där ”staden” är omgärdad av magnifika, snöklädda berg samt Adventfjorden vilken endast i mindre grad är täckt av is.

I går kväll var det bitande kallt när vi kom fram, som tur var erbjöds busstransfer till alla hotell. Tyvärr bor jag på ett pensionat utan restaurang. Fick i dag på förmiddagen söka mig till närliggande hotell för superb frukost för ca 350 Svenska kronor.

Bor en bit utanför ”centrum” med fantastiskt vacker vintrig promenad ner mot fjorden och centrum. Söndag och alla affärer är stängda. Som tur var hittade jag ett okej fik med gott kaffe och croissant.

Kl 13.30 är det dags för första infomöte på Radisson hotell inför North pole marathon. 44 löpare från många länder samlas tillsammans med fotografer, filmare, medhjälpare och så klart Richard Donovan organisatören för hela projektet. Glatt återseende av fotografer samt två tjejer från USA samt en kille från Brisbane i Australien som jag träffade nere på Antarctica.

Tyvärr blir det försening, definitivt ingen avresa i morgon och förmodligen inte heller på tisdag. Besked ska lämnas på måndag förmiddag. Orsaken är enligt Richard byråkratiska problem med ryssarna, loppet går på den ryska enklaven uppe på Nordpolen.

Efter detta lite trista besked är det dags för utlämning av startnummer och tröjor. Trots förseningen känns det som att nu är det nära. Mitt livs hittills största äventyr står för dörren.

Följ gärna vår insamlingen på Facebook och ge en stöttande gåva.

No comments:

Post a Comment