4 March 2017

Livets gåta


Livet är en märklig företeelse. Ljus och mörker om vartannat, sista veckorna har bjudit på höjder lika höga som toppen på Kilimanjaro och lika djupa dalar som vid stranden av det döda havet. För några veckor sedan blev vi morföräldrar för 3:e gången och alldeles nyligen farföräldrar för 1:a gången. 2 fantastiskt söta små tjejer som smälter hjärtan. Känner ett fantastiskt privilegium att få ha alla våra barn inom löpavstånd.

Samtidigt ligger min älskade mamma på sitt yttersta och i förra veckan fick jag meddela en nära och väldigt kär släkting att hen drabbats av cancer. Lycka och sorg i samma paket. Hur hanterar man en sån kompott?

Trots allt tar glädjen och tacksamheten över barn och barnbarn över med bred och tacksam marginal. Det enda vi med säkerhet vet är att livet för oss alla är ändligt. Det gäller att ta vara på den korta tid vi får finnas här tillsammans med släkt och alla goda vänner. Vara tacksam för alla möjligheter som finns, undvika onödiga konflikter. Försöka så gott det går att behandla sin nästa på ett sätt som man själv vill bli bemött.

Jag har alltid känt mig älskad av min mamma och vill så gott jag kan förmedla samma känsla till mina barn och barnbarn. En kram, klapp på kinden, uppmuntran ett vänligt ord kostar så lite men kan betyda ofantligt mycket.



Det är en skör tråd vi balanserar på så det gäller att att hålla balansen och blicken riktad mot det viktiga i livet – familj, vänner och medmänniskor.

2 comments:

  1. Du är en fantastisk medmänniska och vän ❤
    Du sprider både hopp och kärlek runtom dig och jag beundrar verkligen din energi & styrka ⭐⭐⭐⭐⭐

    ReplyDelete