21 March 2017

Tillbaka i Kapstaden

Efter en lång och tröttsam resa sitter jag nu i hotellets lobby och smaskar på en kall öl. Här skiner solen från en klarblå himmel och det är ca 25 grader varmt. Värme sprids även från alla vänliga leenden jag möts av. Helt underbar och lite overklig känsla att vara tillbaka igen.

Kl. 13.12 klev jag på tåget i Halmstad, problem redan i Kävlinge där tåget blev stående på grund av att det fanns folk på spåret längre fram. Här spred sig genast en otrivsam stämning, många hade Kastrup och bokade flyg att förhålla sig till. Förseningen fick till följd att tågets ändstation lite obegripligt blev Malmö istället för Helsingör. Snabbt byte i Malmö och med viss marginal hann jag checka in i tid.

Nästan fullsatt flyg ner till Istanbul, men på min 3-rad satt vi bara två vilket gav rimlig plats för benen. Relativt bekväm resa som varade lite drygt två timmar. I Istanbul blev det ca fyra långa, tröttsamma timmars väntan.

Bordning på flyget till Kapstaden, påfallande få resenärer, planet blev inte ens halvfyllt. Gott om plats och härlig resa. Bra mat, dricka och filmer. Lyckades i alla fall sova några timmar innan landningen påbörjades. Hade fönstersäte vilket gav möjlighet att titta ner på det uttorkade Afrikanska landskapet . När vi flög in över södra Sydafrika förändrade bilden med betydligt mer gröna inslag i bilden.

Underbar känsla att återigen få se det imponerande Taffelberget så här från ovan. Staden börjar ta form med avbrott för några av dom förfärliga kåkstäderna. Här ses tydligt Mandelas avsikt att bygga bort kåkstäderna och ersätta med mer mänskliga boenden. I utkanterna av kåkstäderna finns ett flertal ersättningsboenden i form av 2-våningshus. Tyvärr har det här projektet somnat in under Zumas ledning.

I morgon ska jag försöka ta mig upp på Taffelberget och njuta utsikt. Förhoppningsvis hinner jag även med ett löppass längs havet. På torsdag ska jag ut till Khayelitsha igen, ser fram emot...
 
Det går tyvärr inte att lägga in några bilder.

No comments:

Post a Comment