18 November 2017

Packat och klart


I morgon är det dags för början på vår hittills största utmaning och äventyr. Kl 15.20 lyfter förhoppningsvis planet från Kastrup, via Madrid, Santiago de Chile landar vi enligt plan i Punta Arenas kl 15,35 den 20 november. Nu är det på riktigt, resväska och handbagage är i princip packade och klara. I handbagaget har jag packat ner kläder för loppet, vågar inte riskera att dom landar nån helt annan stans.

Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot att få beträda Sydpolens kalla och tjocka is. Häftig känsla att lägga sig, förhoppningsvis sova, vakna och eventuellt öppna det översnöade tältet och försöka gräva sig ut till friheten. Hoppas på en riktigt tjock madrass och en supervarm sovsäck. Kudde tar jag med mig hemifrån.

Vardagskläder och skor hyr vi av arrangörerna. Sol 24 timmar får vi hoppas ger en viss ”värme” i kylan. Tack vare testerna i fryslagret känner vi oss nåt så när övertygande om att våra kläder bär. Tisdag nästa vecka kommer ledaren för arrangemanget att gå igenom allas utrustning vilket känns bra. Vid negativa synpunkter hoppas vi på möjlighet att komplettera.

För ett år sedan hade jag lite svårt att blicka fram emot morgondagens datum. Den 29 november blev jag opererad för prostatacancer och det dröjde relativt länge innan jag kände att jag var tillbaka nåt sånär på banan igen. Alla prover har varit ok så här långt. Dags för ny provtagning när vi kommer hem. Skulle egentligen ha lämnat innan men vill inte riskera dåligt svar.

Nu känns det verkligen som vi springer för livet. Det är ett otroligt stort privilegium att bara genom att springa ett marathon kunna få vara med och stödja Ingrid Le Roux och Mentormammornas viktiga arbete nere i Kapstadens kåkstäder. I dag var det en fantastiskt fin artikel i Aftonbladet om Ingrid och hennes fantastiska arbete. Hon är verkligen en Svensk hjältinna.

Vill avslutningsvis rikta ett stort och varmt tack till Svenska Kyrkans Internationella arbete för all hjälp och uppmuntran med vår kampanj. Svenska Kyrkans Internationella arbete gör verkligen skillnad på många ställen på vårt klot.

Nu är det dags att stödja vår kampanj LÅT FLER FÅ FYLLA FEM vilket man lättast gör genom att
  • SMS:a MARATON100 eller 200 till 72905 för att skänka 100 respektive 200 kr
  • Swisha till 9001223 skriv MARATON i meddelandefältet
  • Plusgiro 90 01 22-3 skriv MARATON i meddelandefältet
  • Bankgiro 900-1223 skriv MARATON i meddelandefältet
  • Via Svenska Kyrkans internationella arbete förmedlas insamlade medel ner till Mentormammornas verksamhetverksamhet







No comments:

Post a Comment