2 April 2018

Nystart


Nu är det lite mer än fyra månader sedan vi sprang vårt häftiga marathon nere på Antarctica. Har njutit välbehövlig vila men nu är det hög tid för en nystart på vår kampanj och ”viloperioden” är över för denna gång.

Upplevelserna nere på den frusna kontinenten har nu satt sig och det börjar bli dags att identifiera nya mål. Har anmält mig till Tibet marathon i Ladakh, Indien där loppet går uppe på ca 4000 meter över havsytan. Loppet går den 9 september och man måste infinna sig på plats minst 7 dagar före start. Allt för att kunna acklimatisera sig till den höga höjden.

Känner en viss osäkerhetskänsla inför hur min gamla kropp ska reagera under ett marathonlopp på ca 4000 meters höjd. I mitt bagage finns några upplevelser på hög höjd. Jag har utan större problem tagit mig upp till toppen av Kilimanjaro och stolt poserat på 5895 meter höjd. Marathon nere på Antactica gick på ca 3000 meter över havet. På Inkaleden passerade vi Dead Womens pass på 4200 meter över havsytan. Sammantaget hyser jag ändå gott hopp om att jag ska kunna ta mig i mål trots en otroligt kuperad bana med en ”mördande” backe på slutet.

Känslan att springa på Tibet på smala gator och stigar förbi gamla klosterbyggnader och andra Buddistiska tempel kommer bli magisk. Gäller bara att komma ihåg att jag är där för att springa mitt marathon och inte stanna upp för länge vid fantastiska utsiktspunkter.

Vår kampanj tillsammans med Svenska Kyrkans Internationella arbete LÅT FLER FÅ FYLLA FEM kommer att fortsätta minst detta året ut. Insamlade medel går till Mentormammornas viktiga arbete nere i Kapstadens kåkstäder samt till liknande verksamhet i Swaziland och Etiopien. Philanis grundare, svenska läkaren Ingrid Le Roux har nyligen utsetts till hedersdoktor vid Karolinska institutet där hon avlade sin läkarexamen.

Vill man stödja vår kampanj LÅT FLER FÅ FYLLA FEM kan man göra det genom att

  • SMS:a MARATON100 eller 200 till 72905 för att skänka 100 respektive 200 kr
  • Swisha till 9001223 skriv MARATON i meddelandefältet
  • Plusgiro 90 01 22-3 skriv MARATON i meddelandefältet
  • Bankgiro 900-1223 skriv MARATON i meddelandefältet
Insamlade medel förmedlas via Svenska Kyrkans Internationella arbete ner till Philanis verksamhet för att hjälpa utsatta barn och unga mödrar till ett bättre och längre liv.

 







 

No comments:

Post a Comment