19 August 2018

Fighten går vidare


Nu är allt klappat och klart inför Tibet marathon. Den 30 augusti sätter jag mig på tåget ner mot Kastrup för vidare transport ner till Ladakh – Indiska Tibet. Kl 06.45 den 31 augusti beräknas jag vara framme i Leh ”huvudstaden” i Ladakh. När jag kliver ur planet befinner jag mig på ca 4000 meters höjd över havet. Spännande att se hur min gamla kropp reagerar på den syrefattiga luften.

Har 9 dagar på mig att acklimatisera mig till omgivning och bristen på syre. För att få ställa upp i loppet måste man tillbringa minst 7 dagar uppe i Leh innan start. Jag har 9 dagar på mig att anpassa mig till dom lite extrema förhållandena. Kommer säkert att drabbas av såväl huvudvärk, illamående, koncentrationssvårigheter och sömnproblem.

Banprofilen är ingen helt rolig upplevelse att betrakta. Första 5 km är det brant utför och nästa 37 km är tämligen kuperat för att avsluta med 7 km rätt upp mot molnen. Får hoppas att det finns tillräckligt med kraft kvar för att med nåt så när heder i behåll kunna passera mållinjen i upprätt läge.

Ser med stor förtjusning fram emot att få komma till Ladakh och i anslutning till loppet starta upp en insamling på facebook tillsammans med Svenska Kyrkans Internationella Arbete. Där insamlade medel i huvudsak kommer att användas för att bekämpa den utbredda och förfärliga barnadödligheten.

Jag kommer att springa loppet i tröja med texten TO FIGHT CHILD MORTALITY på framsidan och på baksidan med text LÅT FLER FÅ FYLLA FEM.

Min förhoppning är att insamlingen ska kunna nå upp till i vart fall 20 000 Sv kr.



No comments:

Post a Comment