6 January 2019

Avbrott i träningen


Sprang 10 km i den mjuka sanden mellan Ringenäs och Tylösand torsdagen den 3 januari. Allt för att efterlikna förhållandena uppe på Nordpolens snötäckta is. Hade till och med ansiktsmask-luftvärmare för att vänja mig vid att andas mot ett visst motstånd. När vi sprang nere på Sydpolen i ca 30 minusgrader kändes det i vart fall i början jobbigt att andas genom masken. Vill känna mig bättre förberedd när startskottet ljuder den 9 april.

Det blev jobbiga 10 km, där jag hade som målsättning att springa i ett tempo stillsamt nog för att inte svettas allt för mycket. Nere på Sydpolen började jag frysa som jag aldrig frusit tidigare, beroende på att jag ”inte kunde duscha” efter loppet. Allt varmvatten var slut när vi äntligen passerade mållinjen, duscha i iskallt vatten var inget alternativ. Målsättningen uppe på Nordpolen är att springa så långsamt som möjligt med nåt så när bibehållen värme under loppet utan att framkalla allt för mycket svett och blöta kläder.

Efter avslutat pass fick jag plötsligt ont i vänster stortå som hastigt svullnade upp till i det närmaste dubbel storlek med ilsken röd nyans. Varje steg framkallade smärta i tån. Svullnad och rodnad spred sig upp över foten, Utseende av infektion varför jag påbörjar antibiotikakur och hoppas på det bästa. Tur i oturen att det kommer nu när det finns tid för vila och behandling.

Hoppas på snabb bättring så jag inte tappar allt för mycket kondis.

Var med och stöd vår kampanj LÅT FLER FÅ FYLLA FEM där insamlade medel går ner till Philanis verksamhet nere i Kapstadens kåkstäder där Mentormammornas viktiga arbete gör skillnad för de mest utsatta barnen och deras ofta unga och ensamstående mammor

  • SMS:a MARATON100 till 72905 för att ge 100 kr
  • SMS:a MARATON200 till 72905 för att ge 200 kr
  • Swisha till 9001223, skriv MARATON i meddelandefältet
  • Plusgiro 90 01 22-3 skriv MARATON i meddelandefältet
  • Bankgiro 900-1223 skriv MARATON i meddelandefältet

No comments:

Post a Comment